Renovering
Ønsker du at foretage en større renovering af din lejlighed – fx. fjerne vægge, blotte bjælker og mursten, etablere badeværelse osv. skal du kontakte bestyrelsen først. Der er mange regler og krav til et ældre bindingsværksbygning som vores. Vi vil forsøge at give dig den bedst mulige rådgivning, så du ikke få alt for mange ubehagelige overraskelser.
Ansøg om byggetilladelse digitalt:
https://www.kk.dk/byggetilladelse
HUSK fuldmagt som bestyrelsen skal skrive under på:
http://www.kk.dk/indhold/
Nøgler
Nøgler til opgang, postkasse, gårdport og vaskeri kan købes af bestyrelsen. Alle nøgler pånær postkassenøglen koster 200 kr. stykket. Nøgler til lejlighederne kan bestyrelsen ikke hjælpe med.
Kontakt bestyrelsen herom på norrealle13@gmail.com
Salg af andel
Før du kan sælge din lejlighed er der nogle praktiske ting, du som andelshaver skal sørge for. Lejlighedens stand skal gennemgås af fagfolk, der vurdere værdien af eventuelle forbedringer og lovligheden af el, vand og gas installationer. Du skal selv tage kontakt til de relevante fagfolk og betale for dette. Foreningen bruger faste fagfolk for at sikre kvalitet for køber, sælger og foreningen:
For el-rapporter: FH Techs Flemming Wever: 25 13 10 10
For vvs-rapporter: Andersen VVS: 3252 3037
For vurderingsrapport: Box25 Arkitekters Karen Kristiansen: 26 84 45 46
Før et salg kan blive godkendt skal der forlægge:
- Vurderingsrapport
- Vvs-rapport
- El-rapport
Når alle rapporter er på plads, skal du sende dem til bestyrelsen og administrators flyttekontor: lb@skovgaardalsig.dk. Herefter skal du afholde åbent hus. Skriv til bestyrelsen, hvornår du kan tage imod mulige købere – du skal vælge en dag og et tidsrum på to timer, hvor folk typisk har fri, fx. lørdag 16-18. Bestyrelsen inviterer herefter og finder køber via ventelisterne efter åbent hus. Ved overdragelsen skal alle nøgler til lejlighed, opgang, postkasse, gårdport overdrages.
Kontakt bestyrelsen på norrealle13@gmail.com
Klager
Bestyrelsen opfordrer beboerne til i første omgang at forsøge at løse tvister i mindelighed.
Hvis De ønsker at klage over en nabo, som ikke overholder husordenen eller optræder uden hensyn til naboer, så er fremgangsmåden følgende:
1. klage
Der skal sendes en skriftlig klage til bestyrelsen, og klagen skal indeholde følgende punkter:
• Deres navn, opgang og etage.
• Personens navn, opgang og etage, som De klager over.
• Beskrivelse af situation og årsag til klage.
• Hvor De mener, at vedkommende ikke overholder husordenen eller ikke udviser hensyn til naboer.
Klagen bliver behandlet på førstkommende bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen træffer en afgørelse om, hvad der skal ske med klagen.
Ved 1. klage kan bestyrelsen ikke gøre andet end at appellere til vedkommende. Bestyrelsen har ikke andre muligheder før end, der foreligger flere klager fra flere personer.
2. klage
Fortsætter vedkommende med at overtræde husordenen eller mangler hensyntagen til naboer, kan der klages igen.
Før bestyrelsen kan give advarsler til vedkommende, kræver det dog ofte, at flere klager over vedkommende. Det behøver ikke være samlet, men kan gøres hver for sig.
Når flere klager over vedkommende, skal De angive følgende i Deres klage.
• Navn, opgang og etage
• Personens navn, opgang og etage, som der klages over.
• Henvis til foregående klager.
• Redegør detaljeret for den uacceptable adfærd samt tidspunkt.
• Hvorfor De mener, at vedkommende ikke overholder husordenen.
Når der foreligger klager fra flere personer kan, bestyrelsen give advarsler til vedkommende.
Eksklusion
Hvis der foreligger flere klager over den samme person, kan bestyrelsen tildele vedkommende en eller flere advarsler.
Gentagne overtrædelser af husordenen kan føre til eksklusion.